juni 3, 2020

Is het nu u of jij in de webwinkel / website?

We leren in onze opleiding dat we voor zaken en voor formele aangelegenheden de beleefdheidsvorm u moeten gebruiken. De kans dat we dit geleerd hebben vooraleer er sprake was van webwinkels, is behoorlijk groot. Natuurlijk spreken we onze naaste familie, onze vrienden en onze kennissen aan met je of jij. Klanten in een winkel worden meestal met u aangesproken en ook in zakelijke briefwisseling is dit het geval. Wanneer we ons op het internet begeven, vallen deze beleefdheidsvormen een beetje weg. Online gaat het er allemaal een beetje informeler aan toe. Dat is enerzijds prettig. Anderzijds is het beetje moeilijker om te bepalen of je online nu de klant met u of met jij aanspreekt. 

Waarom het woord ‘u’ afstand creëert.

U gebruiken we in Nederland zeker bijna uitsluitend voor formele aangelegenheden. Het roept een bijna juridische, officiële sfeer op. Deze aanspreekvorm wordt dan ook meestal in officiële stukken gebruikt. Wie gezellig online wil winkelen, zal het daarom niet zo fijn vinden om met u te worden aangesproken. Wanneer we naar de markt gaan, zullen we het woord ‘u’ ook niet zo vaak horen. Bij gezellig winkelen, hoort nu eenmaal een ongedwongen sfeer. ‘Je’ klinkt warmer. Klanten zullen zich online dan ook vlugger aangesproken voelen en langer blijven hangen op een site met webwinkel.

Houdt het gebruik van het woord ‘jij’ een risico in?

Wij gaven hier net onze eigen mening. Wij vertelden hoe wij graag aangesproken zouden worden in een webshop. Laten we het houden op onze uitdrukking van ons persoonlijk gevoel. Feit is dat hier geen stel vaste regels of nettiquette voor bestaat. Het kan natuurlijk voorkomen dat iemand de jij-vorm te amicaal vindt of niet beleefd genoeg. Op dat moment is de kans groot dat die persoon er aanstoot aan neemt om zo te worden aangesproken. Mogelijk is hij of zij dan op zoek naar een formelere setting. Als jij ervoor kiest om je webwinkel een knusse gezellige uitstraling te geven, dan doe je dat in de eerste plaats om klanten aan te trekken die zulke sfeer op prijs stellen. Wie liever houdt van stijf en deftig kan misschien beter een ander online webwinkel opzoeken die zich richt op een ander publiek. 

Het is onmogelijk om voor iedereen goed te doen.

Wat we hier vooral uit kunnen onthouden, is dat het onmogelijk is om een toon te vinden die voor iedereen geschikt is. Daarom is het van belang dat we ook als online ondernemer zo dicht mogelijk bij onszelf en onze onderneming blijven. Enkel zo kunnen we klanten treffen die zich thuis voelen in onze webwinkel. 

Ook weten wat de kosten zijn om een website of webwinkel te laten maken?

effectieve websites; Snel, betrouwbaar en voordelig

Een mooie goed werkende wordpress website laten maken voor €9,95 /pmnd

Actieplan (nieuwe) website

Binnen 2 weken hoger in Google!

Meer bezoekers & meer verkopen
Gratis E-book met meer dan 52 Actiepunten!

Bedankt, Kijk in uw inbox voor het boek!