Of je nu een start-up bent of een onderneming die al langer bezig is: het is absoluut noodzakelijk om een website te hebben. Potentiële klanten zullen namelijk bijna altijd op het internet naar meer informatie zoeken – en als ze die niet vinden, haken ze af!
Voordat je aan de slag gaat, zul je eerst na moeten denken over je persoonlijke stijl, branche, merkidentiteit en andere zaken die je misschien op de website wilt uiten. Er zijn een paar basisregels die altijd van toepassing zijn, om je website te laten opvallen. Een geweldig webontwerp draagt bij aan je gebruikerservaring en functionaliteit, terwijl het op het eerste gezicht gemakkelijk te begrijpen is en aantrekkelijk overkomt. Hier zijn de beste website maken tips.
Maar hoe bouw je nu een goede website, waarmee je echt mensen aan kunt trekken?
1. Een eenvoudig ontwerp.
Zeker als dit je eerste website is, kan het heel verleidelijk zijn om je website propvol foto’s, kleuren, iconen en lettertypen te zetten. Toch kun je dat maar beter niet doen. Klanten zijn immers op zoek naar een overzichtelijke en snelle gebruikservaring, niet naar een overdadig gedecoreerde website! Hou het design minimalistisch en gebruik alleen content die echt iets toevoegt .
Tip: zorg ervoor dat het ontwerp responsive is !
wij maken zelf gebruik van Divi van elegant themes voor de meeste van onze websites. Binnen het Smart Designer hosting pakket (€9,95 / maand) is het DIVI thema (licentie /gebruik ter waarde van $89,- per jaar) inbegrepen. hierdoor is dit de perfecte start als u goedkoop een website wilt laten maken of zelf aan de slag wilt met WordPress met een goede basis door ons gemaakt, binnen het smart designer hosting pakket heeft u volledig toegang, zonder kleine lettertjes.
De huidige markt en advertenties hebben hun aandacht gericht op websites, waardoor hoger in Google scoren voor ieder bedrijf belangrijk is. als het gaat om website-ontwerp, zijn er zoveel verschillende stijlen en richtingen waarin je website kan gaan om ervoor te zorgen dat deze de concurrentie overstijgt. Je zou een stijlvol tot minimalistisch ontwerp kunnen overwegen, van speels en levendig tot strak en modern om de aandacht van bezoekers vast te houden en ze over te doen laten gaan tot actie. een Een eenvoudig maar functioneel ontwerp is altijd een goede keuze
2. Zichtbare en duidelijke actieknoppen. ‘
Call to action’-knoppen zetten mensen aan om ook echt iets te doen, zoals het plaatsen van een order of het aanvragen van een offerte. Hoe duidelijker je deze knoppen plaatst, hoe beter mensen in kunnen schatten wat ze op de website kunnen verwachten. Hou de tekst op de knoppen kort en krachtig – denk bijvoorbeeld aan ‘Bestel nu!’ of ‘Vraag offerte aan’.
3. Goede afbeeldingen.
Een goede productfoto kan het verschil maken tussen een klant en iemand die toch maar ergens anders gaat kijken. Hoe klein je budget ook is, zorg dat je kwalitatieve afbeeldingen hebt, die niet te klein of onduidelijk zijn! Het is ook belangrijk om voldoende foto’s te bieden, zodat je echt een beeld van het product creëert.
4. Zichtbare contactgegevens.
Wanneer mensen naar je website komen, betekent dat vaak dat ze geïnteresseerd zijn in de diensten die je aanbiedt – en dat ze daar contact over willen opnemen. Zorg er daarom altijd voor dat het duidelijk is waar je contactgegevens te vinden zijn, bijvoorbeeld in de header of onder een tab ‘contact’. Een Maps-weergave met de locatie van je vestiging kan ook nuttig zijn.
5. Een ‘over ons’-pagina.
Iets anders waar bezoekers vaak naar op zoek zijn, is informatie over het bedrijf waarmee ze zaken gaan doen. Met een ‘over ons’-pagina grijp je de kans om alvast een soort band tussen jou en toekomstige klanten te creëren. Schrijf hier dus geen verkooppraatje – dat zorgt niet voor wederzijds vertrouwen – maar vertel in plaats daarvan hoe en waarom je deze onderneming gestart bent. Ook kun je hier je personeel voorstellen.
6. SEO-optimalisatie.
SEO staat voor Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Geen zorgen, het is niet zo eng als het klinkt – het betekent simpelweg dat je je pagina zo vormgeeft dat zoekmachines als Google hem makkelijk kunnen vinden. Je kunt natuurlijk een SEO-expert inschakelen, maar als je budget dat niet toelaat is er een eenvoudig stappenplan om binnen 2 weken hoger in Google te komen.
7. Houd je homepagina overzichtelijk
Een andere website maken tip is het minimalistisch en overzichtelijk houden van je homepagina. terwijl sommige mensen er de voorkeur aan geven hierop alles in op te nemen, moet je de startpagina van je website bekijken als een kern voor de doelen die je wilt behalen, focus op wat wil je bereiken & structuur is hier belangrijk . De meeste mensen lezen immers zelden elk woord op een website. In plaats daarvan scannen we snel de pagina, waarbij we trefwoorden, zinnen en afbeeldingen uitkiezen. Met dit bekende gedrag in gedachten, is het beter om een beroep te doen op emoties in plaats van op het aantal woorden.
Mensen moeten de inhoud snel kunnen verwerken en evalueren. Dus als je ontwerpt met een kleine aandachtsspanne in gedachte, is de kans groter dat gebruikers zullen doen waar je op hoopte. Deze eenvoudige website maken tips helpen je de inhoud op te splitsen en zorgen voor een presentabel en uitnodigend homepage-ontwerp. Zo kunnen bezoekers zo snel mogelijk begrijpen waar je website over gaat, zonder ergens heen te hoeven scrollen of klikken. Een andere eenvoudige tips is om je inhoud te verdelen, zodat je site ruimer en evenwichtiger overkomt. Wat je tekst betreft, schrijf in hapklare, leesbare alinea’s en gebruik hoogwaardige mediafuncties, zoals prachtige foto’s, vectorillustraties of pictogrammen.
Ontwerp met visuele hiërarchie in gedachten. Dit omvat het weergeven van je inhoud op een duidelijke en effectieve manier. Door het juiste gebruik van hiërarchie, kun je de aandacht van sitebezoekers naar bepaalde pagina-elementen leiden in volgorde van prioriteit, te beginnen met het belangrijkste stuk. Onderdeel hiervan is de grootte en het gewicht van je bedrijfsnaam en logo, en de plaatsing van elementen, zoals een call-to-action-knop helemaal in het midden van het scherm. Vergeet niet om kleur, contrast en spatiëring toe te passen voor verdere accentuering, waarbij je je bewust blijft van wat de meeste aandacht trekt en ervoor zorgt dat dit altijd opzettelijk gebeurt.
8. Maak gemakkelijk leesbare website-inhoud
Aangezien sommige webgebruikers mogelijk beperkte kennis hebben, zorg je ervoor dat je website leesbaar is. Wanneer de leesbaarheid van je site hoog is, kunnen gebruikers deze moeiteloos scannen of doorlezen. Op deze manier besteed je minder tijd aan het doornemen van veel inhoud. Overweeg ook om voldoende contrast tussen je tekstkleur en achtergrondkleur te gebruiken; dit maakt het gemakkelijk en prettig om te lezen.
9. Zorg voor een makkelijke navigatie
Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de websitenavigatie helemaal in orde is. Je wilt tenslotte dat je gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Bovendien helpt een site met solide navigatie zoekmachines je inhoud te indexeren en tegelijkertijd de gebruikerservaring aanzienlijk te verbeteren. Je hoeft alleen maar een link naar je logo met startpagina toe te voegen, en het wordt ten zeerste aanbevolen om je eigen logo te maken als onderdeel van je merkinspanningen. Houd er echter rekening mee dat je menu prominent is en gemakkelijk te vinden moet zijn. Dit omvat extra aanbod met verticale navigatie.
10. Maak je website mobielvriendelijk
Als je een goede website wilt bouwen, moet je rekening houden met de kosten die je moet maken om deze soepel te laten werken. wat kost een website? Dit kan sterk verschillen. Aangezien veel websites duur zijn, wil je misschien een goedkope maar zeer effectieve website gebruiken. Als je wilt dat de bezoekers optimaal kunnen genieten van je professionele website, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken, dan moet je een mobielvriendelijke versie van je site maken, zodat je gelijke tred houdt met de technologische innovaties. De laatste website maken tip: kijk rond voor website voorbeelden, voordat je de jouwe maakt. Je kunt door enkele van de beste website-ontwerpen bladeren en de nieuwste trends op het gebied van webontwerp lezen.
Extra tip. Heb het doel voor ogen
De laatste tip maar ook de belangrijkste . Waarom maak ik die website eigenlijk? Dit is de vraag die je jezelf telkens moet stellen. Het doel van een website is de grootste drijfveer voor jezelf en ook de reden voor de visie achter de website. Hier moet je constant over na blijven denken. Je visie is namelijk voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor de opgedane ideeën en ook voor het eindresultaat.
Wanneer je bijvoorbeeld alleen de focus legt op het design van de website, en je zorgt voor een website die er echt prachtig uitziet, maar je focust je alleen daarop, dan mis je het gehele doel van de website.
Een vliegende start? Via ons Smart Designer hosting pakket (€9,95 / maand) krijgt u een volledige website op maat in uw huisstijl , met een zeer veel mogelijkheden en een flexibel thema. Heeft u een ander thema /uiterlijk voor ogen ? maak gebruik van onze Gratis WordPress website thema installatie service! wij installeren ieder thema inclusief demo content & uw logo gratis! u kunt vervolgens zelf aan de slag om de website volledig in te richten. Geen omkijken of liever dat wij onderhoud / aanpassingen doen? Ook dat is mogelijk voor slechts 15,- per maand extra!
Met deze tips weet je zeker dat je een goede website bouwt, waar klanten de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben!