Zodra je besloten hebt om een website te maken, kan het verleidelijk zijn om direct bezig te gaan met de “leuke” dingen- Kleuren kiezen, foto’s selecteren, verschillende lettertypen vergelijken…
Maar voordat je erin duikt, ga ik proberen je te overtuigen om nog even te wachten.
Sommige artikelen online zullen je aanraden om eerst 50 tot 100 vragen te beantwoorden voordat je überhaupt begint met het bouwen van een website. Dit is niet zo’n soort artikel. Maar als je even de tijd kan nemen om drie basisvragen te beantwoorden – En dan bedoel ik écht beantwoorden – over je toekomstige website, dan zul je veel meer plezier hebben in de latere stappen, en een betere website bouwen.
Wat als je al een website hebt? Geen probleem- Je kunt nog steeds antwoord geven op deze vragen, en die antwoorden gebruiken om je site aan te passen en hem te blijven verbeteren.
1. Wat is mijn doelgroep?
Hint: Het antwoord is niet “iedereen”.
Op het moment dat je je verschillende doelgroepen kent, zullen de inhoud, toon, en structuur van je website op zijn plek vallen. Voordat je zegt “Ja, ja, ja, ik weet wat mijn doelgroep is, het zijn mijn klanten,” zorg ervoor dat je deze vragen over je doelgroep kan beantwoorden:
- Weten ze wie jij bent?
- Hoe veel weten ze al over jou bedrijf/prduct?
- Wat voor interesses hebben ze?
- Welk beeld wil je aan ze overbrengen?
- Nieuwe bezoekers: Als je een freelancer bent of iemand die professionele service biedt, dan is het waarschijnlijk dat veel van je klanten nieuw zijn, en je zult je moeten introduceren en aangeven wat voor service je levert. Zodra je de nieuwe klant hebt, weten ze al wie je bent en zullen ze misschien niet zo snel meer je site bezoeken; ze kunnen je ook gewoon aanspreken.
- Terugkerende bezoekers: Als je een website of een organisatie runt, met een evenementenkalender, blog, etc., dan zul je waarschijnlijk merken dat de meeste bezoekers van je site al weten wie je bent en je site zullen bekijken voor nieuws en recente updates. Dus hoewel het goed is om te oefenen met beschrijven wat je organisatie doet, voor veel van je bezoekers zal het niet relevant zijn.
- Een mix van beide: Als je een online winkel of een blog runt, dan is het waarschijnlijk dat je een mix van nieuwe en (hopelijk) terugkerende bezoekers hebt, wat betekent dat je een structuur moet ontwerpen wat voor beide doelgroepen werkt.
- Als je al een website hebt, dan kun je precies uitvinden wat jouw mix van nieuwe en terugkerende bezoekers is door gebruik te maken van Google Analytics.
2. Wat zijn de top drie dingen die bezoekers zouden moeten kunnen doen wanneer ze mijn website bezoeken?

Sommige voorbeelden van antwoorden op deze vraag kunnen zijn:
- Aanmelden voor updates
- Doneren voor jouw doel
- Alles kopen!
- Leren wie je bent
- Begrijpen wat jouw product doet
- Jouw locatie vinden/contactinformatie
- Voorbeelden van jouw werk zien
- Je laatste aankondigingen lezen
- Je laatste liedje downloaden
- Het helpt met het stroomlijnen van je site en het focussen op datgene waar je bezoekers opzoek naar zijn. Natuurlijk betekent dit niet dat je slechts drie dingen op je website kan aanbieden. Het betekent slechts dat je drie dingen benadrukt en goed beschikbaar stelt. Dit kan je er ook van weerhouden om een van de meest voorkomende website fouten te maken- te veel objecten in je bovenste navigatiebalk stoppen.
- Het helpt je om je te verplaatsen in je bezoekers’ schoenen (Ook wel bekend als “gebruiker gefocust design”). In het kort, gebruiker gefocust design betekent dat je iets ontwerpt gebaseerd op de gebruikers’ eigen verwachtingen en behoeftes, in plaats van ze te forceren om jouw manier van aanpak te leren en zich aan aan te passen. Nadenken over wat je bezoekers willen bereiken kan je helpen met het ontwerpen van een site die makkelijk is voor hen om te gebruiken, in plaats van een site die gefocust is op jou en jouw interesses.
- Het helpt je jouw “minimaal rendabel product” uit te zoeken – wat zijn de essentiële dingen om je website van de grond te krijgen? Deze aanpak weerhoudt je ervan om te diep op details in te gaan of om pagina’s en pagina’s aan inhoud te schrijven voordat je überhaupt je site van de grond hebt.
3. Met welke materialen ga ik te werk?
Als je de stukken waar je mee moet werken kunt schetsen, zal het makkelijker zijn om te zien wat er mist en wat je moet verzamelen om dat minimaal rendabel product te creëren. Het zal je ook laten zien welke dingen misschien onnodig zijn omdat ze niet passen bij je antwoorden op vragen 1 en 2.
Afbeeldingen
Vaker en vaker maken de afbeeldingen tegenwoordig de website. Ze helpen met het vaststellen van een stijl en sfeer op je website, om tekst op te breken, om lezers betrokken te houden, en vaak zorgen ze ervoor dat de templates er geweldig uit zien.
Vraag jezelf of je alle foto’s hebt die je nodig hebt, en bekijk de kwaliteit waarop je ze nodig hebt om ze er op hen best uit te laten zien. Voorbeelden van foto’s die je misschien nodig kan hebben zijn:
- foto’s voor op de achtergrond van je website
- productfoto’s
- een portretfoto of een andere flatterende foto van jezelf
- het kan ook leuk zijn om wat behind-the-scene foto’s van je kantoor of werkplek op je “Over mij” pagina te plaatsen zodat mensen je kunnen leren kennen.
Tekst
Onthoud dat wat je schrijft niet in steen gegraveerd is. Een deel van de schoonheid van een eigen website hebben is dat je de tekst aan kan passen wanneer je wilt.
Je hebt waarschijnlijk ook niet zoveel tekst nodig als je denkt, aangezien de bezoekers waarschijnlijk niet veel tijd zullen spenderen aan het lezen ervan. Het lezen van tekst op scherm is mentaal en fysiek veel inspannender dan lezen op papier, en mensen onthouden er vaak ook minder van als ze het op een scherm lezen.
Dus probeer niet te veel tekst te schrijven voordat je eigenlijk begint met het creëren van je website. Tekst wat er normaal uitziet in een Word document of op een geprinte brochure kan er veel te lang uit zien zodra het op scherm verschijnt.
Een plek waar ik zou zeggen niet zuinig te zijn met tekst is op de “Over mij” pagina. Dit is waar je je verhaal kan vertellen wat jou uniek maakt.
Extra’s
Zodra je weet wat voor afbeeldingen en tekst je op je website wil hebben om te beginnen, kan je ook beginnen met nadenken over andere elementen wat leuk is om te hebben:
- Logo
- Video
- Widgets
- Nieuwsbrief aanmeldingen
- Social media accounts
- Klantengetuigenissen
Wees niet bang om het concept ” Kill Your Darlings” toe te passen.
Een sterke grondslag leggen voor je website.
Dus probeer deze drie vragen eens, en onthoud dat elke overvloeit in en informeert over de volgende:
- Wat is mijn doelgroep?
- Wat zijn de top drie dingen die bezoekers zouden moeten kunnen doen als ze mijn website bezoeken?
- Met welke materialen ga ik te werk?
Websites kunnen en zouden moeten evolueren na een tijd- het is niet nodig om alles voorbereid en beslist te hebben voordat je begint. Maar wanneer je weet wie er waarschijnlijk op je site gaat kopen en wat je wil dat ze doen zodra ze er komen, zullen de inhoud, structuur en andere stukken op hun plek vallen. En dat is waar het echt leuk wordt!
Heeft u uw website via uwwebpro+: goedkope website laten maken dan helpen we u hier graag mee en passen we deze punten toe op uw website , vanzelfsprekend binnen onze service!