De website is helemaal in orde, voldoende inhoud & content met de juiste keywords op de website, maar off-page optimalisatie en specifieke linkbuilding blijft vaak een iets moeilijker punt. Ik krijg vaak vragen over hoe dit exact aangepakt moet worden.
Backlinks krijgen is en blijft noodzakelijk
Natuurlijk wordt Google steeds slimmer en mischien zal deze in de toekomst zelfs de kwaliteit van websites en de content zelf kunnen bepalen, maar tot dat moment is Google grotendeels afhankelijk van links. Links zijn hierdoor nog steeds super belangrijk.
Linkbuilden is het verkrijgen van links op andere sites. Deze links verwijzen naar uw eigen website en hebben als doel om meer bezoekers op uw website te krijgen.
Dit is niet alleen voor directe bezoekers, die direct via deze links doorklikken belangrijk, maar het is ook belangrijk voor de vindbaarheid in Google. Door linkbuilding scoort uw website beter in de zoekmachines dan websites die geen of weinig gebruikmaken van linkbuilding.
Het gaat bij het verzamelen van deze links niet alleen om de hoeveelheid. De links moeten ook relevant voor het onderwerp van uw website zijn.
Ook de kwaliteit van de linkende website is belangrijk want hoe beter de linkende website staat aangeschreven, des te beter het effect op uw eigen website binnen Google Search is.
Linkbuilding is één van de manieren waarop de bekendheid en de vindbaarheid van uw website wordt vergroot.
Simpel gezegd gaat het om het uitwisselen van links, maar hierbij zijn wel een aantal valkuilen waarmee rekening moet worden gehouden.
In het kort:
Hoe meer relevante kwaliteitslinks hoe beter!
1. Relevante links
Er zijn hier twee belangrijke woorden, die u niet uit het oog mag verliezen: ‘relevante’ links moeten inhoudelijk relevant zijn. Heeft u een bouwbedrijf en gaat u een linkruil met een kledingzaak aan, dan is het effect van deze link minder dan een link op een bouw georiënteerde website. Zijn er heel veel niet relevante links, dan is het zelf mogelijk dat Google dit als spam ziet en dit kan zelfs nadelig werken. U kunt hierdoor dus ranking verliezen.
2. Kwaliteitslinks
Dit zijn links van belangrijke websites, dit normaal gesproken worden gemeten met een zogenoemde Domain Authority & Page Authority. Ook wordt hierbij de term PageRank wel gebruikt. Een website die net begint, heeft een rank van 0. De nieuws website van CNN heeft een PageRank van 9 of 10 & Domain & Page Authority van 100.
Google hecht meer belang aan de content en de links van websites met een hoge PageRank & Domain & Page Authority omdat deze een bekende autoriteit hebben.
De meeste websites met een PageRank van 3 of hoger zijn perfect om een link mee uit te wisselen. Houd hierbij ook de relevantie in de gaten.
Op verschillende plekken op het internet worden linkpakketten aangeboden met heel veel links. Maar pas hiermee op, want zelfs als er wordt geadverteerd met kwaliteitslinks kan dit bestraft worden door Google waardoor de website slechter beoordeeld wordt of zelfs uit de index wordt verwijderd.
3. Links vanaf social media
Facebook, Twitter en Pinterrest worden steeds belangrijker, dus zorg ervoor dat u ook hiervan gebruikmaakt, zonder dit te misbruiken natuurlijk.
Ook links vanaf YouTube zijn zeer onderbelicht en een relatief eenvoudige manier om nieuwe bezoekers en een betere vindbaarheid te krijgen. Plaatst u een filmpje, plaats er dan ook een link bij naar de relevante informatie
4. Link verdeling
Zeker wanneer u actief gaat linkbuilden, is het van belang waar naartoe en hoe u linkt. De meeste links zullen naar de voorpagina van uw website verwijzen en ongeveer 25% zal naar specifieke pagina’s verwijzen. Dit kunnen niet alleen content pagina`s zijn maar ook landingspagina’s welke net iets meer informatie geven over en geoptimaliseerd zijn voor een bepaald zoekwoord. Heeft u bijvoorbeeld een bouwbedrijf en is dakisolatie één van de dingen die u doet, dan is het een goed idee om hiervoor een geoptimaliseerde pagina aan te maken met informatie over dakisolatie en hier direct naartoe te verwijzen vanuit websites welke met daken te maken hebben.
5. Link omschrijving
Niet alleen de content op uw eigen website bepaalt onder welke woorden u in Google gevonden wordt, maar ook de naam van de links die op andere websites worden geplaatst, dus geef wanneer dit mogelijk is uw link naar de dakisolatie pagina niet de naam “de Vries” maar “dakisolatie” of “de Vries dakisolatie”
6. Natuurlijke links
Natuurlijk is de beste manier om natuurlijke links te verzamelen. Zorg ervoor dat uw content en de inhoud van uw website interessant en leuk is en dat mensen deze informatie uit zichzelf delen!
Manieren van linkbuilden
U kunt de beheerder van een website vragen om een link van uw website op hun site te zetten. Het is hierbij belangrijk dat het onderwerp van de website bij uw eigen website past. Dit is nodig voor de waarde die Google hecht aan deze link en zo heeft u natuurlijk meer kans dat de website uw link opneemt.
U kunt er ook voor kiezen om u aan te melden bij startpagina’s. Het is dan verstandig om startpagina’s te zoeken, die aansluiten bij het onderwerp van uw website.
Artikel marketing/guestblog
Een andere methode is artikel marketing. Hierbij plaatst u uw artikelen op diverse plaatsen op het internet. Door in het artikel een link naar uw website te plaatsen, krijgt u via deze artikelen bezoekers. Zo krijgt u een extra direct kanaal voor bezoekers en links die voor een meerwaarde binnen Google zorgen. Zorg ervoor dat uw artikel interessant, goed geschreven, informatief en uniek is. Kijk bijvoorbeeld welke toonaangevende blogs aanwezig zijn en vraag of u als gast één of meerdere artikelen voor deze website mag schrijven.
Zorg wel voor goede websites waar u uw artikel op plaatst en voor goede blogs en content, want alleen artikelen plaatsen voor links kan, indien verkeerd toegepast, ook nadelig werken voor uw ranking!
Persberichten
Persberichten zijn ook een mogelijkheid. Deze kunt u (met mate) vullen met links naar uw website. Omdat u dit zelf doet, is de kwaliteit van uw links ook in uw eigen handen. Zorg er wel voor dat het persbericht er niet geforceerd uitziet en dat u ook naar andere waardevolle websites linkt, zodat het niet als spam kan worden gezien. Het voordeel hiervan is dat berichten ook wel naar andere sites doorgestuurd worden.
Social media
Tegenwoordig is de invloed van social media ook erg belangrijk. Als mensen op bijvoorbeeld Twitter over uw website praten of een artikel op uw website liken via Facebook zorgt dit sinds kort ook voor een hogere vindbaarheid in de Google zoekresultaten.
Ook kunt u links opnemen naar andere platforms zoals Pinterest, LinkedIn en YouTube.
Zie binnen het blog onze andere artikelen over deze specifieke platforms.
ABC linkbuilding
De standaard tactiek is om simpelweg webmasters van andere websites te vragen om links. Dit werkt in sommige gevallen prima, maar zeker voor de grotere belangrijkere websites (welke veel meer authority & dus ranking waarde hebben) loopt u hier snel tegen obstakels aan.
Een populaire oplossing is om door middel van a.b.c. links uit te wisselen. Dit is iets waar ik zelf veel succes mee haal. In dit geval biedt u een link op twee andere passende websites aan, er worden dan dus links tussen drie websites geruild i.p.v. van twee bij een normale linkruil (maar hiervoor moet u wel beschikking over meerdere websites hebben.)
Andere benadering voor linkbuilding
Een andere techniek is om het gehele linkbuilding probleem anders te benaderen. Zie het niet als een linkje uitwisselen maar als een samenwerkingsverband waar beide partijen iets aan hebben. Het plaatsen van een linkje is een kleine moeite.
Waar te beginnen?
In eerste instantie brengt u in kaart van welke websites u graag een link zou ontvangen. Maak een lijstje van ongeveer 25 websites. Deze websites bepaalt u door te zoeken op die trefwoorden waarop u zelf graag gevonden wilt worden.
Kijk de lijst van websites na en verwijder de websites waarvan het onrealistisch is om een link van te ontvangen.
De websites die overblijven zijn geschikt om een relatie mee aan te gaan. Als eerste moet u er achter komen wie er achter welke website zit en hiermee, als er een (persoonlijk) of e-mailadres, een Twitter- of Facebook-account aanwezig is, contact opnemen.
Sla dit overzichtelijk op, zodat u dit later weer kunt inzien.
Het vervolg?
Vervolgens is het zaak om op een niet opdringerige manier onder de aandacht te komen. Vraag dus niet meteen om een link, maar laat op deze websites waarvolle reacties achter (zonder zelfpromotie). Volg deze mensen ook direct op Twitter (of andere social media)
De kans is groot dat ze interessante informatie bieden aangezien u in dezelfde markt werkzaam bent. Retweet ze, like & volg/favoriet hun post, maak contact, engage!
Met een aantal legt u op deze manier al direct contact, voor veel van de anderen bent u al wel zichtbaar geworden.
U kunt nu via de e-mail contact leggen om u voor te stellen en een voorstel te doen. Dit voorstel kan van alles zijn, maar denk hierbij in termen van wat u kunt ‘geven’, denk hierbij aan een samenwerking, het geven van feedback of advies of het promoten van een product. Houd het eenvoudig en luchtig.
U heeft nu een goed contact met een aantal mensen in uw branche/doelgroep. Bouw de relaties, waarover u een goed gevoel heeft, uit en hierbij kan het handig zijn om door middel van een spreadsheet een en ander overzichtelijk te houden.
Zodra u eenmaal een relatie heeft opgebouwd, is het eenvoudiger om een link te vragen of om bijvoorbeeld een verzoek voor een guestpost te doen,
Aangezien het heen en weer linken veel minder effectief is dan a.b.c. linken zou u ook kunnen aanbieden om als wederdienst hun website via Facebook of een nieuwsbrief te promoten. Er zijn zo talloze mogelijkheden.
Eenvoudig zelf te doen
Linkbuilden is makkelijk zelf te doen en er zijn veel manieren en opties. Wel kost het veel tijd om goede en hoogwaardige links te krijgen. Het is een continu proces om dit bij te houden. Vooral in het begin lijkt het een grote taak om een goede vindbaarheid in Google te verkrijgen, maar het is zeker de moeite waard om hier dagelijks/wekelijks wat tijd voor in te plannen.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel nog vragen of wilt u meer specifieke informatie voor uw website, laat het ons dan weten!