Het is beslist geen geheim als we je vertellen dat Google gebruik maakt van gebruikersgegevens om de Google ranking samen te stellen. Tenminste, dit wordt al jaren stellig beweerd. Specialisten op het gebied van online marketing hebben dit gegeven nu onderzocht en vonden voldoende bewijzen om deze bewering te staven. Gegevens en data zoals zoekopdrachten, de zogenaamde long clicks en short clicks, en de click ratio hebben wel degelijk een impact op de Google ranking van een website of webwinkel. Soms spreken de resultaten van het onderzoek elkaar wel eens tegen, maar er is voldoende grond om de beweringen tenminste voldoende aandacht te geven en er gebruik van te maken.
De invloed van zoekopdrachten, klikken en hoe vaak er geklikt wordt op de ranking van je webwinkel.
Zoekopdrachten
Zoekopdrachten hebben een invloed op de ranking van je webwinkel. Of je webshop wordt gevonden, is afhankelijk van bijvoorbeeld de kwaliteit van je website. Tegelijk gaat Google zoekopdrachten analyseren en bijvoorbeeld tot de ontdekking komen dat een bepaald merk in combinatie met een bepaalde generische zoekterm vaak voorkomt. Op die manier kunnen de zoekterm en het merk met elkaar worden geassocieerd. Als een bepaald merk er helemaal uitspringt, dan kan dit gevolgen hebben voor de vindbaarheid van je webwinkel. Dat bepaald merk wordt door Google dan hoger in de ranking geplaatst. Dit heeft dan gevolgen voor producten die niet tot dat ene bepaalde merk behoren. Ze kunnen namelijk meeliften op de populariteit van het merk.
Klikken en doorklikken en hoe vaak dat gebeurt
Google houdt de ranking van zoekresultaten zeer goed bij. Zo kan hun analyse bijvoorbeeld uitwijzen dat een bepaald merk of een bepaalde site nog steeds op een bepaalde plaats in hun ranking staat, maar dat het klikpercentage van die site plots is verhoogd. Dit is een interessant gegeven. Mogelijk heeft het te maken met de beschrijving van de site of de Rich Snippets. Als Google deze interessant vindt, dan kan het zomaar gebeuren dat de site van deze winkel of merk een hogere ranking krijgt toegewezen.
Waarom is dit interessant voor jouw webwinkel?
Als ondernemer kreeg je hierboven een beetje een inzicht van hoe Google werkt en denkt. Uiteraard is het van het grootste belang dat je als ondernemer oog hebt voor je kerntaken en je producten die je verkoopt. Tegelijk is het even belangrijk dat je ook weet hoe Google werkt. Als je hiermee rekening houdt, dan kun je namelijk proberen om Google een stap voor te zijn en de beschrijving van je site of je Rich Snippets aan te passen. Je kunt er alleen maar je voordeel uit halen!
Wilt u Rich snippets gebruiken op uw website we activeren dit graag voor u!
Organische zoekresultaten en Rich Snippets
De Google zoekmachine of Google zoeken is de bekendste dienst van de zoekmachinegigant. Uiteraard is deze dienst voor jouw webwinkel belangrijk, want het overgrote deel van de consumenten gaat hier op zoek naar diensten. Daarom is het van het grootste belang dat jouw webwinkel hierin gevonden wordt. Wie in Google zoekt, komt 3 soorten resultaten tegen. De Google AdWords advertenties zijn niet gratis, maar staan bovenaan. Verder heb je de Google Shopping advertenties en op de derde plaats komen de organische zoekresultaten. Voor de eigenaar van een webwinkel is het belangrijk om vooral goed te scoren in deze organische zoekresultaten. Dat kun je bijvoorbeeld realiseren door middel van goede SEO toe te passen. De meeste eigenaren van webwinkels zijn hiervan al op de hoogte. Tegenwoordig is het trouwens mogelijk om online zeer goede gratis informatie te vinden. Daarom leggen we ons in dit artikel toe op meer gespecialiseerde technieken. Rich snippets zijn daar een goed voorbeeld van.
Rich Snippets: wat zijn het en wat kunnen ze voor je webwinkel betekenen?
Rich Snippets worden gebruikt om een webwinkel te doen opvallen. Het zijn in feite stukjes belangrijke informatie die Google van je webshop afhaalt en in de kijker zet in de organische zoekresultaten. Concreet gaat het over de prijs van een product of dienst en of deze nog op voorraad zijn in de winkel. Dit is uiteraard handig om weten voor een potentiële klant die op zoek is naar een bepaald artikel of product. Dit is een vorm van Rich Snippets, maar er zijn er ook andere. Soms zie je online in de organische zoekresultaten welke beoordeling een product heeft gekregen. Je ziet dan niet alleen het cijfer, maar ook het aantal sterren en op basis van hoeveel stemmen deze beoordeling tot stand kwam.
Hoe kan je Rich Snippets gebruiken voor je webwinkel?
Rich Snippets inzetten voor je webwinkel is gemakkelijker dan je denkt. Je moet ervoor zorgen dat Google deze gegevens op je website kan vinden. Dit kun je voor elkaar krijgen door ze te markeren. Als je je zelf niet zeker genoeg vindt om je eigen webwinkel te bouwen, dan vraag je dit te doen aan je webdesigner. Professionals, maar ook andere webontwikkelaars, kunnen hiervoor terecht op Structured Data Google Developers. Een andere mogelijkheid is om Rich Snippets te markeren door middel van plug-ins. heeft u uw Website laten maken via uwweb beheer kunt u eenvoudig vragen deze te activeren. (kijk hier wat de kosten zijn van uw website)