Google Mijn Bedrijf
Het is altijd belangrijk dat een klant de contactgegevens van jouw bedrijf makkelijk kan opzoeken. Een bedrijf wilt altijd geld verdienen en dat kan je het beste doen wanneer men jouw bedrijf het snelst kan vinden. De meeste klanten zoeken jouw bedrijf op via Google, ze hebben het ook heel makkelijk gemaakt voor je om jouw bedrijf makkelijk vindbaar te maken. Bij Google gebeurt het allemaal via een gebruiksvriendelijke omgeving, dit noemen ze Google Mijn Bedrijf, Google My Business of Google Places. In deze omgeving kan je heel makkelijk jouw bedrijfsgegevens doorgeven, dit doe je door een account aan te maken bij hen. Als je dat hebt gedaan kunnen klanten jouw informatie er makkelijk bij halen via de zoekmachine. Een klant kan zelfs jouw bedrijfsgegevens via Google Maps opzoeken.
Maar je zult daarnaast de moeite moeten nemen om meer zichtbaarheid op Google te krijgen – en dit kan worden bereikt door een Google Business-account te gebruiken. Zoals veel bedrijven een Google-bedrijfsvermelding maken, moet je als eigenaar weten dat het maken van een bedrijfsprofiel je er geen beheer over geeft, en je hebt die beheer- en bewerkingsmogelijkheden nodig als je wilt dat je bedrijfsprofiel werkt voor jouw website. Met de Google My Business-tool kun je op elk moment je bedrijfsprofiel op Google beheren en optimaliseren. Om uit te leggen wat Google My Business is en hoe het werkt, gaan we eerst nader in op wat een bedrijfsprofiel is.
Wat is een bedrijfsprofiel
Je bedrijfsprofiel is de verwijzing van Google naar meer Google-bedrijfsvermeldingen, waaronder je profielen die worden weergegeven in Google Maps en in de lokale resultaten van Google Search. Naast het aanmaken van een gratis bedrijf, kun je hiermee in de zoekresultaten verschijnen wanneer mensen online naar je op zoek zijn. Het is gratis, waardoor het een betaalbare marketingtool is voor kleine en grote bedrijven en het geen plaats inneemt in je ‘ wat kost een website ‘-budget. Wat is Google My Business? en hoe kan dit je helpen om meer klanten te vergaren? Wij vertellen je graag alles wat je moet weten over deze tool.
Vergroot je omgeving om makkelijk vindbaar te zijn
De zoekfunctie is digitaal, maar zelfs als je een ouderwetse online winkel voor glazenwassers hebt, zijn je klanten en prospects online te vinden waar ze beter geïnformeerd kunnen worden. Dat is waar ze meestal beginnen met zoeken naar je bedrijf, producten of services. Of je nu op zoek bent naar voetgangers of webverkeer, Google is de ultieme zoekfunctie als referentie, en hoe hoger in Google, des te beter. Als je een Google My Business-account gebruikt, zorgt het ervoor dat wanneer iemand je bedrijf opzoekt op Google Search en Google Maps, zij het vinden. Zodra ze dat doen, toont je vermelding zoekopdrachten waar en hoe je klanten je winkel kunnen bezoeken, of je nu een webadres of een fysiek adres hebt. Dit is de meest effectieve manier om je website te bouwen, aangezien een zakelijk Google-account ervoor zorgt dat je top resultaten behaalt. Accounts bieden ook toegang tot analyses, zodat je je betaalde en organische advertentiestrategieën kunt verfijnen.
Help klanten om op de hoogte te blijven
Laat klanten nooit gissen naar de belangrijke details van je bedrijf. Zorg ervoor dat een potentiële klant altijd makkelijk toegang heeft tot legitieme informatie, via je website en niet via recensies op andere sites. Dit maakt de site officieel -legitiem. Als website-beheerder kun jij updates posten om te delen dat je services hebt uitgebreid of tijdelijk gesloten of volledig heropend bent. Je kunt met een Google My Business-account klanten dus altijd gemakkelijk op de hoogte houden.
Meer informatie om het consumentenvertrouwen te vergroten
Sommige potentiële klanten zullen de geloofwaardigheid van je bedrijf in twijfel trekken en de enige manier om hun vertrouwen in je bedrijf te krijgen, is door goede website voorbeelden na te volgen en gebruik te maken van een Google My Business-account. Klanten zijn tot 70% meer geneigd om bedrijven te bezoeken met een Google My Business-vermelding. Aangezien vertrouwen de sleutelfactor is voor de groei van je bedrijf, vooral wanneer individuen graag online aankoopbeslissingen nemen, geeft het prioriteit aan beoordelingen om vertrouwen op te bouwen op basis van statistieken en online beoordelingen van klanten, evenals persoonlijke aanbevelingen.
Gebruik Google My Business voor lokale marketing
Betrek klanten door je Google My Business-account te gebruiken om hun recensies te bekijken, vragen te beantwoorden, directe berichten in te schakelen en bijbehorende waarschuwingen voor nieuwe klanten in te stellen. Bovendien kun je berichten op je bedrijfsprofiel publiceren, net zoals je zou doen met Facebook en andere sociale mediaplatforms. Dit platform kan je ook helpen om je bedrijf onder de aandacht te brengen met een extra link naar de website, producten en prijzen, attributen en andere details die je bedrijf uniek maken.
Krijg inzichten en richt je op je websitepubliek
Je kunt Google My Business gebruiken om belangrijke inzichten te krijgen over je doelgroep en lokale zoekprestaties. Op het analytische tabblad van het platform kun je de zoekopdrachten zien die klanten gebruiken om je bedrijfsprofiel te vinden, of ze je hebben gevonden op Google Maps of Google Search, een overzicht van de acties die op je vermelding zijn ondernomen en hoe je website presteert in vergelijking met andere. Zorg er ook voor dat je de kwaliteit van de informatie handhaaft, zodat de volledigheid en nauwkeurigheid van je bedrijfsprofiel een positieve invloed heeft op de positie als de beste met gevraagde informatie in elk gedeelte van je Google My Business-dashboard.
Het beoordelen van jouw bedrijf
Vindbaarheid is niet de enige optie voor het aanmaken van een Google My Business account, ook kunnen klanten met dit account jouw bedrijf beoordelen. Hierdoor wordt je naamsbekendheid vergroot en dit zal je verkoop meer stimuleren. Dit heeft als gevolg dat het vertrouwen van de klant in jouw bedrijf groter wordt.
Tevens is een er een kans dat jouw bedrijf onterechte reviews verkrijgt, je kunt dit melden bij Google. Er is een reviewbeleid waar gebruikers van Google zich aan moeten houden, als die geschonden wordt dan kan je dit melden en wordt de recensie door Google verwijdert.
Breng klanten op de hoogte van de openingstijden
Je klanten moeten op de hoogte zijn van jouw openingstijden, op die manier weten ze namelijk wanneer ze langs kunnen komen. Je kan ook doorgeven dat jouw bedrijf tijdelijk is gesloten, denk hierbij aan de vakantieperiode bijvoorbeeld. Hierdoor zijn jouw klanten beter op de hoogte en geef je de boodschap dat je waarde hecht aan een goede informatievoorziening.
Geef jouw klanten een goede indruk
Als klanten je nog niet bezocht hebben, dan weten ze natuurlijk niet hoe mooi jouw bedrijf er uit ziet. Je kan nieuwe klanten een goede eerste indruk geven via Google Mijn Bedrijf, dit doe je door foto’s van jouw bedrijf te plaatsen op jouw account. Mensen kunnen dan heel goed zien hoe je bedrijf er uit ziet, welke producten of diensten je levert en ze zullen je op straat veel beter herkennen.
Plaats acties om klanten aan te trekken
Naast contactgegevens kan je ook acties delen met mensen die je opzoeken. Op die manier kan je ze nog meer stimuleren om jouw bedrijf op te zoeken. Koppel er dan ook gelijk een leuke foto bij, dat zal ze net iets meer aantrekken.