050-3118566 of via Whatsapp: 06-48854696 (ook in het weekend) info@uwweb.nl
april 27, 2021

Indexeren Zoekmachine: hoog op Google komen

Indexeren, crawlers en SEO.
De basis principes van hoog op Google komen.

Voor veel mensen zijn de woorden “indexeren”, “crawlers”, “algoritmes” en “SEO” abacradabra. Dit artikel probeert een helder beeld te creëren van de relatie van deze woorden. Want hoe werkt Google eigenlijk in de basis?

Een website levert voor de klant naamsbekendheid en nieuwe klanten op. Om dit te bereiken heeft een website bezoekers nodig, zoekmachines kunnen daar voor zorgen. Een gebruiker van een zoekmachine vult een zoekwoord in, vervolgens geeft de zoekmachine een lijst met resultaten die verwijzen naar pagina’s die gerelateerd zijn aan het opgegeven zoekwoord. Deze resultaten worden opgehaald uit de database van de zoekmachine die periodiek automatisch aangevuld worden met nieuwe informatie die door webcrawlers zijn verzameld. Het is belangrijk dat een webcrawler de informatie van een website begrijpt en kan opnemen zodat een website op de juiste zoekwoorden gevonden kan worden.

In tegenstelling tot hoe bezoekers informatie uit websites opmerken, doet de webcrawler dit door naar de broncode van de website te kijken. Een mens ziet de grafische weergave van de website. Bijvoorbeeld: Op een website staan foto’s van een teamuitje, wij zullen begrijpen dat de website over teamuitjes gaat of begrijpen dat de website van een bedrijf is. De webcrawler daarentegen bekijkt de broncode van de website en ziet alleen regels met code. Een webcrawler is een geautomatiseerd computerprogramma die het internet afspeurt naar websites en hieruit informatie uit ophaalt.

De code van de website

Uit de code haalt de webcrawler zijn informatie en moet hij het onderwerp van de website zien te halen. Het is noodzakelijk dat de webcrawler de website kan vinden, de juiste informatie uit de website opmaakt en hier de juiste zoekwoorden aan koppelt. Speciaal hiervoor is de term Search Enginge Optimization (SEO) in het leven geroepen waarmee de mogelijkheden van informatie verduidelijking aan webcrawlers worden gebundeld. De meeste bedrijven richten hun SEO activiteiten op Google omdat dit verreweg de meest gebruikte zoekmachine is.

Zoals eerder beschreven kijkt de webcrawler naar de broncode van de website en haalt hij hieruit zijn informatie. Een belangrijk detail is dat in de broncode informatie gescheiden wordt door een head en body. Informatie die in de head staat wordt niet weergegeven in de webbrowser en bevat algemene informatie waaruit onder andere het onderwerp van de pagina kan worden opgemerkt. Met de code en informatie die in de body staat wordt de grafische weergave van de webpagina opgebouwd. Echter om de webcrawler te helpen, kan in de body meer informatie worden opgegeven die niet direct zichtbaar is in de grafische weergave van de webbrowser.

Elementen in de head waar de webcrawler naar kijkt: – De titel van de pagina. – De beschrijving van de pagina. – Het trefwoorden element. – De taal van de pagina. – Webcrawler autorisatie. – Canonical element voor dubbele inhoud. Elementen in de body waar de webcrawler naar kijkt: – Kopteksten, vetgedrukte- en schuin gedrukte woorden. – Alternatieve teksten voor afbeeldingen. – Link restricties. – Het gebruik van trefwoorden in teksten.

Naast de informatie uit de head en body, kan de webcrawler op meerdere manieren geholpen worden: – Maak gebruik van Sitemaps. – Gebruik een duidelijke URL5 – structuur. – Gebruik een heldere navigatie-structuur. – Geef de webcrawler instructies met een robots.txt. Wanneer de voorgaande elementen op de correcte manier worden toegepast zal het voor de webcrawler een stuk eenvoudiger zijn om de inhoud van de pagina te begrijpen en zal webcrawler in staat zijn de juiste zoekwoorden te koppelen aan de pagina.

Website optimalisatie om hoog te ranken

Er zijn technische opties welke er samen voor zorgen dat een website optimaal kan worden opgenomen in de indexering van een zoekmachine. Wanneer één van deze opties niet wordt toegepast, is het niet zo dat de pagina niet zal worden opgenomen in de indexering van de zoekmachine. Ook zal de website niet altijd bovenaan de zoekresultaten worden weergegeven wanneer wel alle technische opties zijn toegepast. Er moet namelijk rekening gehouden worden met concurrerende websites die op dezelfde zoekwoorden gevonden worden. Volgens Matt Cutts zijn er veel factoren die van invloed zijn op de volgorde van de zoekresultaten , de inhoud van een pagina telt bijvoorbeeld net zo zwaar mee als verwijzingen naar een website vanaf een andere website. Google bepaald op welke positie de website wordt getoond in de zoekresultaten door middel van een zoekalgoritme en een rankalgoritme (ook wel pagerank genoemd).

Het zoekalgoritme interpreteert de zoekopdrachten van de gebruikers. Het rankingalgoritme analyseert de geïndexeerde informatie die door de webcrawler verkregen is. Hoe Goolge zijn rankalgoritme ontwikkeld heeft wordt niet bekend gemaakt om misbruik tegen te gaan, volgens Matt Cutts zijn er meer dan 200 signalen waarmee Google de ranking bepaald. Tevens worden er altijd verbeteringen toegevoegd aan het rankings algoritme.

De meeste invloedrijke factoren worden niet prijsgegeven door Google. Anders zou hier misbruik van gemaakt worden door kwaadwillenden en zullen de zoekresultaten overspoelt worden door websites die niets met het zoekwoord te maken hebben. Naast dat een website technisch optimaal in orde moet zijn heeft Google enkele factoren bekend gemaakt die van invloed zijn op de positie van de zoekresultaten: – PageRank, Google’s site waardering en linkbuilding. – De Geografische locatie van de webserver.

Bij het onderzoek naar de SEO mogelijkheden zijn door experts verschillende factoren aangegeven waarvan verwacht worden dat deze in de toekomst steeds meer en meer invloed zullen gaan hebben op de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan Panda: Google’s algoritme. – Unieke en relevante content. – Geblokkeerde websites. – De laadtijd van de pagina (pagespeed). – Mobiele en locatie gerelateerde zoekopdrachten. – Rich snippets en microformats. – Social Media. – Google product search, de prijsvergelijker etc.

Conclusie

Hoe Google’s algortimes en crawler uw website ziet heeft dus grote invloed op uw ranking in de zoekresultaten. Het is dus aan u de taak om uw website in orde te hebben en goed in te spelen op de verlangens van Google. Zorg voor unieke content, een goed zoekwoorden onderzoek, de juiste links en website optimalisatie en dan komt u al heel ver, succes!

effectieve websites; Snel, betrouwbaar en goedkoop

Een mooie goed werkende goedkope website laten maken voor €14,95 /pmnd

Actieplan (nieuwe) website

Binnen 2 weken hoger in Google!

Meer bezoekers & meer verkopen
Gratis E-book met meer dan 52 Actiepunten!

Bedankt, Kijk in uw inbox voor het boek!