Door COVID-19 2020 was een spannend jaar. Een jaar waarin er veel veranderde voor iedereen. Maar vooral een jaar waar veel afhing van digitale marketing. Online marketing was in 2020 belangrijker dan ooit. Veel bedrijven waren aangewezen op dit vlak van hun onderneming. Want hoe ga je je klanten behouden als je ze niet meer persoonlijk kan aanspreken en aansporen tot het kopen van jouw product? 2020 Heeft dus flink wat aanpassingsvermogen gevraagd van ondernemers. Het is nu 2021 en nog steeds moeten we een manier vinden om tijdens COVID-19 het hoofd boven water te houden. Daarom zetten wij hier de online marketing trends van 2021 voor je op een rij.
Google Page Experience Update
Wij hebben het niet 1-2-3 door, maar iedere dag opnieuw is google bezig met het makkelijker maken van het gebruik van de zoekmachine. Dit is essentieel aangezien er dagelijks miljoenen mensen gebruik maken van hun diensten. Google heeft iets dat heet algoritmen. Deze algoritmen zorgen ervoor dat bepaalde relevante pagina’s als eerste naar boven komen bij een zoekopdracht. Naast de dagelijkse kleine updates en aanpassingen heeft Google elk jaar een grote ‘core-update’. Hierdoor wordt de zoekmachine nóg gebruiksvriendelijker. Een grote core-update die eraan zit te komen is de Google Page Experience Update. Deze update wordt gebaseerd op 3 pijlers (door Google ook wel ‘Core Web Vitals’ genoemd). Deze Core Web Vitals is iets waar alle sites aan moeten voldoen als ze nog steeds door Google relevant gevonden willen worden. Pas jij je website dus niet aan aan deze update, dan zou het wel eens kunnen dat je website zeer laag terecht komt bij Google zoekresultaten.
Content marketing
Dit is een fenomeen waar al een aantal jaar veel geld in geïnvesteerd wordt. De meest voorkomende vorm is betaalde advertenties op sociale media zoals Instagram, Facebook, Snapchat en YouTube. Dit zijn de platforms waar vooral jongeren maar ook ouderen te vinden zijn die vaak een aantal uur per dag besteden aan scrollen door hun tijdlijn of filmpjes bekijken. Zoals je zelf misschien wel in kunt vullen is dit dé perfecte plek om in te spelen op deze gebruikers. Je kunt precies uitzoeken welke leeftijdsgroep op welke platformen het meest actief is en daar je marketing strategie op aanpassen. De Tweede Kamer verkiezingen in 2021 is daar een goed voorbeeld van. Alle zowel zittende als niet zittende partijen spelen hier heel slim op in door een advertentie van hun campagne te plaatsen op bijvoorbeeld Instagram, dé plek waar ze de meeste jongeren kunnen bereiken. Ook Facebook is een grote ondersteuning voor de verkiezingen in 2021.
Influencers
Het is je de afgelopen tijd hoogstwaarschijnlijk wel opgevallen, maar merken investeren als maar meer in influencers. Influencers zijn mensen die grote getalen aan volgers hebben op vaak meerdere platformen. Platformen zoals bijvoorbeeld Instagram een YouTube. Deze mensen hebben hierdoor een grote invloed op hun volgers. Vandaar ook de naam influencers. In de digitale tijd waarin wij leven is er niets belangrijker dan relevant zijn op het internet. Je kunt eigenlijk bijna geen bedrijf meer runnen zonder dat je ook een Instagram pagina van je bedrijf bijhoudt. Als je dit niet doet wordt je bedrijf al heel snel als irrelevant gezien. Daarnaast is het duidelijk dat influencers hier ook een grote rol in spelen. Een influencer hoeft maar één keer de naam van je bedrijf te laten vallen en een groot deel zijn/haar volgers zijn ervan overtuigd dat ze ook maar eens een kijkje bij je bedrijf moeten gaan nemen. In 2020 is deze trend voornamelijk door COVID-19 enorm gestegen in populariteit en ook in 2021 is de verwachting dat dit door zal groeien.
Snippets
In 2020 kwamen snippets al hier en daar voorbij. De verwachting is dat ze in 2021 nóg meer vertoond zullen worden. Maar wat is een snippet? Het is eigenlijk een klein onderdeel van een langere tekst die gebruikt wordt om een bepaald idee te geven van waar de volledige versie over gaat. Het is eigenlijk een soort short-cut dus! Het vertelt de gebruiker dus in het kort iets over de tekst waar ze wat over willen weten.
Artificial Intelligence (AI)
De invloeden van kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) hebben inmiddels al grotere impact op ons dagelijks leven dan we misschien wel denken. Een goed voorbeeld is het groeiende gebruik van voice assistenten zoals Google Assistant, Siri en Alexa. Als je er eentje in je huis hebt staan dan weet je waar we het over hebben. Je hoeft alleen maar “Hey, Google…’ te zeggen en al je vragen worden in een paar seconden beantwoordt. Maar toch staat de ontwikkeling van AI nog maar in de kinderschoenen en is er nog een lange weg te gaan voordat dit echt een grote invloed zal hebben. AI en ‘machine learning’ vormen nu al een belangrijke basis voor ons en zal in de komende jaren steeds belangrijker gaan worden. Wel is duidelijk dat steeds meer bedrijven op allerlei vlakken bezig zijn met automatiseren.
Marketing automation
Het doel is om in 2021 online marketing makkelijker te maken dan het al was. Dit wordt onder andere gedaan door marketing automation. Maar wat is dat eigenlijk? Je kan het eigenlijk zien als een optimalisatie van de klantreis/customer journey. Wat er eigenlijk gebeurd is dat de klant op het juiste moment wordt benaderd met bepaalde informatie of een specifieke e-mail ontvangt. Dit zorgt ervoor dat de klant getriggerd wordt en wordt aangezet tot kopen. Hierdoor ontstaan er op gemakkelijke wijze nieuwe leads.
Opleiding digitale marketing
Vind je dit allemaal erg interessant klinken en zou je er wel meer over willen leren? Een Nima B opleiding is dan echt wat voor jou. Nima staat voor ‘Het Nederlands Instituut voor Marketing’. Wat je er voornamelijk leert is marketing, communicatie en sales. Nima opleidingen staan over het algemeen goed aangeschreven en zijn toonaangevend bij de echte marketing professionals. Deze opleiding brengt je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing en de meest recente marketingtrends. In 9 maanden wordt je klaargestoomd tot een echte marketing professional.