Iedereen die actief aanwezig wilt zijn met een website op het internet, zal bekend moeten zijn met de term “mobiel vriendelijk”. Tegenwoordig wordt het gezien als een noodzakelijk toevoeging. Zonder een mobiel vriendelijke website loopt u een hoop potentiële klanten mis, aangezien meer dan de helft van de zoekopdrachten uitgevoerd worden op een smartphone of tablet. Wanneer uw website mobiel vriendelijk is, dan past de website zich dynamisch aan op elk type schermformaat.
Sinds kort is het nog belangrijker geworden om uw website mobiel vriendelijk te maken. Op 21 april heeft Google namelijk een verandering in hun algoritme doorgevoerd waardoor mobiel vriendelijke websites een hogere ranking toegekend krijgen. Google wil er op deze manier voor zorgen dat iedereen een website krijgt die op elk type toestel perfect tot zijn recht komt.
Waarom ligt hier de nadruk op?
Meer dan 60% van alle zoekopdrachten die met Google uitgevoerd worden, vinden plaats op een mobiel apparaat. Veel mensen doen aankopen en plaatsen bestellingen met een smartphone of tablet. Wanneer u een website heeft die niet goed weergegeven wordt op kleinere schermen, dan is het aannemelijk dat de bezoekers uw website direct weer verlaten. Hierdoor krijgt uw website ook een hogere bounce-rate in Google Analytics, wat weer een nadelig effect heeft op uw ranking in de zoekresultaten van Google. Ervoor zorgen dat uw website mobiel vriendelijk is heeft dus alleen maar voordelen.
Het komt er min of meer op neer dat Google websites beloont die voor een soepele gebruikerservaring zorgen. Hoe makkelijker uw website is om te gebruiken vanaf elke type apparaat, hoe beter uw ranking in Google zal zijn. Een nuttige tip is om het ontwerp van uw website zo eenvoudig en overzichtelijk te houden. Dit draagt bij aan de mobiele vriendelijkheid en maakt het voor de bezoekers duidelijk waar uw website voor staat.
Wat moet er gedaan worden?
Als uw website nog niet mobiel vriendelijk is, dan wilt u hier natuurlijk zo snel mogelijk verandering in brengen. Met de nieuwe algoritme update van Google kan uw website gevaar lopen zolang deze niet mobiel vriendelijk is. Weet u niet zeker of uw website aan de eisen voldoet? Google heeft een programma waarmee u eenvoudig kunt testen of uw website geheel mobiel vriendelijk is. Hiervoor gaat u naar Google Webmaster Tools.
Wanneer uw website volgens Google niet aan de eisen voldoet, dan moet u hier dus zo snel mogelijk verandering in brengen. Er zijn twee manieren waarop u dit kunt doen. De snelste manier is om uw huidige website te voorzien van een Responsive Design. Deze websites zullen zich automatisch aanpassen aan elk schermformaat en zijn dus mobiel vriendelijk. Als u de huidige website wilt behouden, kunt u ook een nieuwe website maken op een andere URL. U kunt bezoekers vanaf de oude website laten doorsturen.
deze 2e optie heeft een aantal haken en ogen, zoals het risico op duplicate content laat u goed informeren!
Om uw website zo goed mogelijk te optimaliseren is het noodzakelijk dat u deze mobiel vriendelijk maakt. Niet alleen voor uw ranking in Google, maar ook voor de gebruikerservaring van uw bezoekers en klanten. Met een mobiel vriendelijke website zult in de hedendaagse markt veel meer kans hebben op succes!