Het verkrijgen van een hoge ranking in zoekmachines – en dan vooral Google – is iets waar iedereen met een website naar streeft. Het internet staat bol van informatie en tips over hoe dit het beste aangepakt kan worden. Zoekwoorden zijn hier het belangrijkste onderdeel van, en veel mensen zijn dan ook driftig op zoek naar effectieve zoekwoorden waar veel naar gezocht wordt. Echter, de beste zoekwoorden zijn over het algemeen al lang in gebruik genomen door sterke concurrentie, waardoor het zeer moeilijk wordt om er met een nieuwe website een goede ranking mee te behalen. Populaire zoekwoorden zijn dus niet zo effectief. Een alternatief hierop is het gebruik van Longtail Zoekwoorden.
Wat betekent longtail?
Een longtail zoekwoord betekent dat er in plaats van een enkel trefwoord meerdere woorden gebruikt worden. Er ontstaat bijna een zoek-zin. Als iemand bijvoorbeeld op vakantie gaat naar Italië en daar een auto wil huren, dan kan er het longtail zoekwoord “goedkope auto huren Italië” gebruikt worden. Het heeft dus ook te maken met specifiekere informatie.
Als u longtail zoekwoorden gebruikt dan kunt u ook verzekerd zijn van gerichte bezoekers. Dit komt omdat de persoon die op uw website terecht komt via een longtail zoekwoord, ook daadwerkelijk op zoek is naar uw product of dienst. Met longtail zoekwoorden verhoogt u dus niet alleen uw ranking, maar verhoogt u ook uw conversieratio – of verlaagt u uw bouncerate, het ligt er maar net aan hoe u er naar kijkt. En de conversie en bounce statistieken van uw website zijn ook weer van belang voor uw rankings. Longtail zoekwoorden inzetten brengt dus veel voordelen met zich mee waar u van kunt profiteren.
De juiste termen achterhalen
Het is dus erg nuttig om longtail zoekwoorden voor uw website te gebruiken. Maar hoe kunt u nou de beste termen en zinnen vinden die u ook echt resultaat gaan opleveren? Een longtail zoekwoord gebruiken waar nooit op gezocht wordt heeft logischerwijs geen enkel nut. U zult eerst onderzoek moeten doen. Onder andere een concurrentieonderzoek en een zoekwoordenonderzoek zullen u enorm van pas komen.
Met Google zelf kunt u al een goed beeld krijgen van longtail zoekwoorden waarop vaak gezocht wordt. Dit doet u door simpelweg het belangrijkste zoekwoord van uw website in Google te typen, maar er niet naar te zoeken. Google vult uw zoekopdracht dan namelijk aan met een aantal suggesties van longtail zoektermen waarop vaak gezocht wordt. Dit kan perfect ter inspiratie dienen.
In het voorbeeld heb ik bijvoorbeeld gezocht op laptop.
Ook ziet u onderaan een overzichtje staan van “Zoekopdrachten gerelateerd aan laptop” ook hier vind u mogelijke geschikte longtail zoektermen.
Keywordplanner
Een andere (gratis) nuttige tool van Google is de Keywordplanner van Adwords. U kunt hier alle zoektermen en longtail zoekwoorden invoeren die u wilt gebruiken. Vervolgens krijgt u een overzicht van het maandelijks gemiddelde dat deze zoektermen opgezocht worden. Ook krijgt u direct een indicatie over de concurrentie voor de specifieke zoekterm. Wanneer u dus uw longtail zoekwoorden bepaald heeft, is het zeker aan te raden om deze te checken in keywordplanner voordat u er mee aan de slag gaat.
Conclusie
Het toepassen van longtail zoekwoorden is dus erg effectief en brengt vele voordelen met zich mee. U zult gegarandeerd bezoekers op uw website krijgen die naar uw product of dienst op zoek zijn. Dit zorgt voor een beter conversieratio. Daarnaast zult u sneller een betere positie behalen in de zoekmachines omdat longtail zoekwoorden over het algemeen minder concurrentie hebben.