Niemand houdt ervan om ongevraagd opgebeld te worden door een callcenter medewerker die dan vervolgens van start gaat met een verkooppraatje voor een product waar je absoluut geen interesse in hebt. Gewoonlijk gebeurt dit dan ook nog eens tijdens etenstijd of terwijl je net van je werk komt en helemaal geen zin hebt in telefoon. Vaak krijg je het gevoel alsof je iets opgedrongen wordt en is het net of de persoon aan de andere kant van de lijn blijft net zolang blijft zeuren tot jij toegeeft. Bij vele mensen werkt deze verkooptechniek helemaal niet. Zij hebben gewoon de neiging om de telefoon in de haak te gooien of af te zetten. Toch werken er nog steeds volop mensen in callcenters en wordt er nog steeds gebruik gemaakt van koude verkooptechnieken.
In plaats van buiten uit willekeurige mensen op te bellen, vindt de online marketeer het zinniger om van binnenin te werken. Je benadert hierbij mensen die potentiële klanten zouden kunnen zijn. Zij merken dat wat je te bieden hebt voor hen een bepaalde meerwaarde heeft. Hierdoor wordt hun aandacht getrokken. De inhoud van wat je aanbiedt is belangrijk voor je klanten. Zinnige content kan op verschillende manieren worden aangeboden. Het kan gaan over blogs, artikelen of zelfs complete onderzoeken die kunnen aantonen waarom een bepaald product of een dienst belangrijk kan zijn voor een bepaald doelpubliek. Deze vorm van online marketing wordt content marketing genoemd en wordt door een geïnteresseerd doelpubliek veel meer naar waarde geschat dan het doelloos rond telefoneren naar mensen van wie je op voorhand nog niet eens weet.
Content marketing verloopt procesmatig.
Het is alleen maar logisch dat een potentiële consument de beslissing tot een aankoop niet direct neemt. Daar gaat een heel proces aan vooraf dat begint bij het bewustzijn. De potentiële klant wordt zich tijdens deze fase bewust van een behoefte. Vervolgens spreken we van een educatieve fase waarin de klant op zoek gaat naar informatie over het product of de dienst die een bedrijf aanbiedt. Dan volgt de fase van de validering. De klant is zich nu bewust van de producten en de diensten van een onderneming en wat de kosten zijn van de dienst of product . De interesse is definitief gewekt. Nu is het belangrijk dat iemand erachter komt waar of hoe hij of zij iets kan kopen. In deze fase worden mogelijk nog bedrijven en diensten met elkaar vergeleken om op die manier een optimale aankoop te kunnen doen. De verkoop is trouwens de laatste fase. Nu is de klant zeker dat hij of zij iets wil kopen.
Betekent content marketing het einde van de oude koude verkooppraatjes?
Om iets te kunnen verkopen heb je natuurlijk verkopers en verkooppraatjes nodig. Ze maken trouwens niet voor niets deel uit van de laatste fase van de content marketing. Op dat moment is de klant al grotendeels over en hoeft hij of zij feitelijk niet meer te worden overtuigd. Ons besluit is dan ook dat we zowel warme technieken zoals content marketing nodig hebben alsook de oude koude verkooppraatjes. Beide technieken sluiten elkaar niet uit. Ze vullen elkaar aan.