Hoe gaat dat, waardevolle content?
Hoe kom je bovenaan in Google? Nou, daar speelt waardevolle content een grote rol in zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Maar wat is waardevolle content nu eigenlijk? Dat is content die door jouw doelgroep als toevoegde waarde wordt beschouwd. Dat is content die hen iets leert, hen een inzicht verschaft waar ze nog niet eerder aan hadden gedacht en waar ze wat aan hebben. Dat speelt een enorm grote rol in bovenaan in Google komen, want je lezers zijn dan positief over je website, komen terug en klikken waarschijnlijk wel verder.
Zoekwoorden en bovenaan komen in Google
Daarnaast zijn zoekwoorden die aansluiten bij je doelgroep, die aansluiten bij Google en die aansluiten bij de statistieken enorm belangrijk. Wat we daarmee bedoelen? Nou, dat zijn zoekwoorden die het volgens Google goed doen. Weinig concurrentie, veel zoekvolume, weinig kosten per clicks en ga zo maar door. Bovendien moeten dit zoektermen zijn waar jouw doelgroep daadwerkelijk op zoekt. Als je content maakt voor op je website, is het belangrijk om hier zoektermen in te verwerken om zo hoger in Google te komen. Verwerk de zoektermen bijvoorbeeld in de titel, tussenkopjes en de laatste alinea. Let er wel op dat je dit niet té veel doet; dan wordt de tekst onleesbaar en als onbetrouwbaar gezien door Google.
Links in je teksten
Ook het plaatsen van zowel interne als externe links in je content is zeer belangrijk. Als je dit doet met interne links, verwijs je daarmee door naar een pagina van je eigen website. De pagina wordt dan meer bezocht en als betrouwbaarder gezien door Google. Voor links op externe webpagina’s naar jouw website geldt hetzelfde, maar dan is dit nog een stukje meer impactvol. Dit komt omdat Google er waarde aan hecht dat ook anderen jouw website als betrouwbaar zien. Bovendien werf je natuurlijk meer verkeer naar je website, iets wat altijd goed is voor zowel je omzet (lees: leads) als voor de betrouwbaarheid van je website.
Aandacht aan je positie in Google
Ten slot is het nog belangrijk om aandacht te besteden aan de vraag ‘hoe kom je bovenaan in Google?’. Laat medewerkers met je meedenken, houdt gerichte brainstormsessies en werk gericht aan het bovenaan komen in Google. Geen poespas; gewoon content schrijven, onderzoek doen naar zoekwoorden en naar je doelgroep. Er is géén geheim recept, geen shortcut en geen makkelijke manier. Zwoegen en je best doen, hetzij door iemand anders, hetzij door jezelf!