Een website maken, is een heel karwei. Soms doet iemand erg veel werk, maar levert dit niets op. Er komen niet veel bezoekers en er worden ook nog geen verkopen gedaan. Dat ligt dan vaak aan de vindbaarheid in Google. Door een bepaald systeem bepaalt Google welke websites relevant zijn voor de bezoeker en welke niet. Daarbij wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de teksten, die op een website staan. De kwaliteit hiervan wordt beoordeeld en er wordt gekeken naar bepaalde zoekwoorden die vaker voor komen. Op basis hiervan wordt een website op een bepaalde plek in de zoekresultaten geplaatst. SEO-teksten zijn een goede manier om een website hoger in deze zoekresultaten te laten eindigen. U kunt ze zelf schrijven, maar ook laten schrijven. Daarnaast is het laten maken van een website ook een optie.
Wat zijn SEO-teksten?
SEO betekent letterlijk search engine optimalization. Het betekent dus eigenlijk dat u een tekst optimaliseert voor de zoekmachine. Deze tekst komt hierdoor hoger in de zoekresultaten van Google. Vroeger was het schrijven hiervan makkelijk. Het ging enkel om de zoekwoorddichtheid. Als u deze in een bepaalde mate in de tekst verwerkte, was het goed. Nu is het schrijven van SEO-teksten lastiger. Google wordt steeds beter in het zoeken van teksten van kwaliteit. Daar gaat het om. Het gaat om welke woorden er in de tekst staan en of er een afbeelding bij de tekst is gevoegd, die de tekst ondersteunt. Welke andere factoren een rol spelen, is nog steeds een raadsel. Met kwaliteit komt een tekst wel heel dicht in de buurt van het ideaalbeeld van Google.
Het schrijven van SEO-teksten
Het schrijven van SEO-teksten gaat eigenlijk om het schrijven van een goede tekst. De bezoeker moet iets aan de tekst hebben. Met een stappenplan helpen wij u graag op weg.
Een onderwerp bedenken
Een tekst begint altijd met een onderwerp. Met een woordweb kunt u brainstormen over een relevant onderwerp voor uw website. Noteer bijvoorbeeld het onderwerp van de website in het midden en schrijf daar omheen zaken die in uw hoofd opkomen. Door dit te doen, krijgt u een goed beeld van de website en de mogelijkheden die er zijn. Vaak komt u op deze manier op een goed onderwerp.
Een andere methode om een onderwerp te bedenken is denken aan wat de bezoeker wenst. Door een bepaalde vraag die een bezoeker wellicht kan hebben te beantwoorden in een artikel, kunt u bezoekers op uw website werven. Ook bepaalde zaken, die bij de doelgroep passen of opmerkelijke feiten, kunnen als input voor een artikel worden gebruikt. Opmerkelijke feiten en brandende vragen, die beantwoord worden, zijn meestal een goed onderwerp. Doordat de bezoeker verrast wordt, worden de artikelen vaker op social media gedeeld. Dat is natuurlijk erg goed voor het bezoekersaantal!
Zoekwoorden bepalen
Nadat u het onderwerp heeft bepaald, is het tijd om aan zoekwoorden te denken. Dit zijn de woorden die iemand intypt wanneer hij/zij iets op Google zoekt. Op basis van deze woorden kiest Google wie er bovenaan in de zoekresultaten komt. Door SEO te schrijven verwerkt u zoekwoorden strategisch in de tekst. Zo krijgt de zoekmachine signalen over het onderwerp van de tekst en over hoe relevant dit voor de bezoeker is. De snelste manier om zoekwoorden te vinden is via Google Suggest. U typt een hoofdterm in en de zoekmachine vult deze term met suggesties aan.
De tekst schrijven
Bij het schrijven van de tekst zijn de zoekmachines eventjes helemaal niet meer relevant. Denk aan het onderwerp en de bezoeker. Niets meer! Zo wordt de tekst ook echt relevant voor de klant en niet alleen voor de zoekmachine. De zoekmachine kan uw website wel hoog in de zoekresultaten plaatsen, maar als bezoekers de tekst niets vinden, gaan ze weg. Wel is het belangrijk dat een tekst minimaal 350 woorden bevat. Google vindt langere teksten fijn en waardeert deze hoger.
Optimaliseren met zoekwoorden en controleren
Taalfouten zijn in een tekst funest. Bezoekers krijgen het idee dat er niet veel moeite is besteed aan een tekst en het komt onprofessioneel over. Daarom is het controleren van een tekst erg belangrijk. Als dit gedaan is, zijn de zoekwoorden belangrijk. Het hoofdzoekwoord hoort in de titel. Daarnaast is het belangrijk om zoekwoorden in de URL te gebruiken. Zo weet Google waar uw website over gaat. In de inleiding moet het zoekwoord in de eerste tien woorden staan. Ook is het belangrijk dat er een zoekwoord in de tussenkoppen staat. In de tekst zelf is een zoekwoordendichtheid van 2-5% optimaal. Dit kunt u via speciale tools meten, die op het internet te vinden zijn. Zorg dat de zoekwoorden natuurlijk in de tekst passen. Google heeft het door als deze onnatuurlijk in de tekst verweven zijn en het ziet er gewoon niet mooi uit.
Het laten schrijven van SEO-teksten
SEO-teksten kunnen natuurlijk ook door een expert geschreven worden. Het kan veel tijd kosten om deze te schrijven, vooral als u dit nog nooit heeft gedaan. U kunt er dus voor kiezen om de hele website door een expert te laten schrijven. Dit kost over het algemeen wel wat geld. Dit lijkt veel, maar het is uiteindelijk wel de moeite waard. De website komt door deze schrijfwijze namelijk hoog in de zoekresultaten te staan. Dat zorgt voor meer bezoekers en uiteindelijk ook voor meer omzet.